Een gezonde huid: what to eat and what to avoid

Je huid is gevoelig voor wat je eet en dat kan heel vervelend zijn. Zeker als je huidproblemen hebt en niet goed weet wat je wel kan eten. Uit ervaring weet ik dat dit echt een turn-off voor je eetlust kan zijn, zeker als je de dag erna een belangrijk event hebt waar je graag met flawless, glowing skin wil verschijnen. Daarom kom ik met deze post om wat verheldering te geven over welke dingen je zeker wel kan eten en drinken en wat je beter kan vermijden. 

Dat bewerkt voedsel vaak erg ongezond is, weten we allemaal wel. Wist je echter ook dat het eten van bijvoorbeeld fastfood en snoep ook erg slecht is voor je huid? De redenen zijn eigenlijk heel logisch: fastfood bevat teveel vet en snoep teveel suiker.  Naast de wetenschappelijke onderzoeken leg ik hierbij mijn eigen ervaring is dat ik van een paar dagen lang bijna alleen maar fastfood een doffere teint krijg en van teveel snoepen krijg ik naast een doffere teint ook last van break outs. Het is dus verstandig om dergelijk voedsel te vermijden. Gezonde voeding is de oplossing. Hieronder zal ik een aantal van de beste eten en drinken  voor een stralende huid noemen en uitleggen waarom dit zo is.

1) Broccoli

Toevallig is dit powerfood één van mijn lievelingsgroentes! Naast goed voor je huid is broccoli sowieso supergoed voor je gezondheid. Het bevat onder andere vitamine A, B, C, E en K. Broccoli kan bijdragen in het behouden of herstellen van je natural glow.  Kijk in de categorie food voor het recept Ovenschotel met gehakt, broccoli, witlof en aardappelschijfjes voor een lekker gerecht met dit superfood.

2) Tomaten

20130724_162644[1]

Terwijl ik deze post schrijf, ben ik stiekem aan het snoepen van wat cherry tomaatjes, zo lekker en dus ook zo gezond. Ideale vervanger van een ongezondere snack zoals een handje snoepjes, of een koekje. Tomaten bevatten onder andere lycopeen en het schijnt dat deze anti-oxidant de huid ook beter helpt beschermen tegen de schadelijke invloed van de zon. Ook bevatten tomaten natuurlijk de nodige vitamine A en C. (Het schijnt ook dat tomaat eten kan helpen tegen hoofdpijn, dat ga ik zeker eens testen.) Daarbij drink ik dan:

3) Water

Water is ook supergoed voor je, het helpt bij het ontgiften van je lichaam en reinigt zo ook je huid mee. Daarbij zorgt het ook nog voor de nodige hydratatie. Probeer frisdrank zoveel mogelijk te laten staan (en anders in ieder geval doordeweeks, dat doe ik ook) en drink in plaats daarvan water.

4) Rode bietensap

Het is niet echt lekker, maar wel supergezond voor je en ook voor je huid: rode bietensap. Ik heb het een tijdlang gebruikt en ik kon het verschil merken. Bietenschap schijnt je bloed te zuiveren, maar door je bloed ook je huid. Ik had inderdaad nauwelijks nog last van onzuiverheden. Het is alleen niet echt lekker, het smaakt alsof je rode bieten drinkt en aangezien niet elke winkel het heeft, wacht ik nu af tot ik het weer ergens tegenkom.

5) Acai bessen

Deze bes zit boordevol anti-oxidanten en helpen je lichaam bij het verwijderen van gifstoffen en vrije radicalen. Verder schijnt het ook nog goed voor je stofwisseling te zijn. Als je de bessen niet in pure vorm kunt vinden, kan je ook overwegen om bijvoorbeeld een sap te halen of poeder, zorg alleen wel dat daar dan geen toevoegingen in zitten.

6) Amandelen en noten in het algemeen

Persoonlijk ben ik echt een fan van noten, vooral ongezouten en ongebrand. Amandelen zijn noten die vooral bekend staan om hun goede vetten en bevat  onder andere ook nog vitamine E, calcium en ijzer. Zeker als je vanwege je huid of allergie minder of geen zuivel eet, is het fijn dat ook in amandelen calcium zit. Ideaal als snack of om door een gerecht te strooien.

En zo kan ik nog wel doorgaan met mijn lijst van mooimakers. Maar ik denk dat het wel duidelijk is dat vooral onbewerkt voedsel gezond is en natuurlijk verse groenten en fruit. Superfoods als de acai bes zijn ook supergezond en ook noten zijn dit. Probeer zoveel mogelijk om bewerkt voedsel te vermijden. Gebruik bijvoorbeeld geen pot pastasaus, maar maak het zelf. (Superleuk en lekker, ik ga zeker nog mijn recept toevoegen.) Teveel vlees en zuivel zijn daarnaast ook slecht voor je huid, maar mager vlees met mate en 2 keer per week vis is prima. Als laatste moet je ook proberen om alcohol zoveel mogelijk te laten staan in verband met het feit dat alcohol je uitdroogt. Als je dan toch nog een drankje wil doen zonder geheel onverantwoord te zijn, kies je voor rode wijn, omdat in de rode druiven ook anti-oxidanten zitten. Neem dan alleen niet meer dan twee glazen.

Eten jullie al veelvoedsel dat goed is voor jullie huid? Kun je het merken?

You may also like

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *