How to: omgaan met een winterdip

Hoewel het najaar zo zijn voordelen heeft, heeft het ook zo zijn nadelen. Een groot nadeel vind ik de bekende winterdip, die als je er in hele erge mate last van hebt zelfs een winterdepressie kan worden. In dit artikel zet ik wat tips op een rijtje en analyseer ik wat een winterdip nu eigenlijk is.Een winterdip wordt vaak ook wel een winterdepressie genoemd, maar er zit toch een verschil in. Zoals je waarschijnlijk al wel aanvoelt, is een winterdepressie toch een stuk erger dan een dip. Beiden komen alleen voor in het najaar en zodra de lente weer aanbreekt, voel je je ineens een stuk beter. Veel voorkomende symptomen van een winterdepressie zijn:

–  Grotere vermoeidheid dan anders.

–  Meer behoefte aan slaap en dan alsnog moe wakker worden.

– Minder goede concentratie hebben.

– Je pas laat op de dag wakker voelen in plaats van overdag.

– Sneller geïrriteerd zijn dan anders.

– Sterk toegenomen eetlust.

– Minder behoefte aan sociale contacten.

– Niet meer goed kunnen genieten.

– Vaker verdrietig/somber zijn.

Als je maar een paar van deze symptomen hebt, heb je waarschijnlijk een winterdip.  Als je echt ook echt vaker verdrietig bent dan vrolijk, kun je je af gaan vragen of je niet echt last hebt van een winterdepressie. Als je denkt dat je een echte winterdepressie hebt, is het verstandig om contact op te nemen met je huisarts. Als je alleen een dip hebt, komen de volgende tips misschien van pas:

1) De zon schijnt minder (of we zien hem gewoon niet) en daardoor kun je een tekort aan vitamine D krijgen. Dit tekort wordt vaak gezien als een reden voor het ontstaan van een winterdip. Een tip is daarom om te zorgen dat je alsnog probeert buiten te komen terwijl het licht is. Ook binnenshuis is het belangrijk om te zorgen dat je niet in het donker zit zodra het donker wordt, dus steek bijvoorbeeld kaarsjes aan of zet de open haard aan. Naast dat het heel gezellig staat, is het ook nog lekker warm! Ook kan je overwegen om een speciale lamp te kopen die daglicht nabootst als je wakker wordt, een zogeheten wake up light. 

2bd3b8f2b64cf093500d9c0a91f6c0ef

2) Ga sporten. Tja, zelf heb ik hier ook niet zo vaak zin in, maar het helpt wel echt tegen een winterdip. Bij het sporten maak je namelijk endorfine aan en van dat stofje wordt je gelukkig. Ook is sporten goed voor je weerstand.

3) Kies voor geur! Om je zintuigen op een prettige manier te prikkelen is het goed om je te omringen met lekkere geuren. Dit kan van alles zijn, van een appeltaart tot een wax melt met die geur tot een heerlijk ruikende body butter. Kies wat jij lekker vind ruiken en waar jij je fijn van voelt.

4) Geef niet toe aan je trek in ongezond lekkers. Door een winterdip is niet alleen je eetlust groter, maar vaak heb je ook meer zin ongezond eten. Nu maken deze maanden het ook niet erg makkelijk, aangezien de pepernoten al in de winkel liggen en we straks ook nog kerst krijgen. Maar toch zal je je veel prettiger voelen als je niet te veel ongezonde snacks eet. Ik heb hiervoor een regel in huis: doordeweeks haal ik geen snacks in huis, maar in het weekend wel. Op die manier voorkom je dat je doordeweeks gaat snacken én bespaar je ook meteen wat geld. Ik zeg: win-win!

5) Probeer caffeïne zoveel mogelijk te vermijden. Ik denk dat het sowieso wel goed is om caffeïne maar met mate binnen te krijgen, maar zeker als je al moe bent is het niet aan te raden. Door de caffeïne uit bijvoorbeeld een kop koffie, lijk je even energie te hebben, maar daarna krijgt je lichaam juist een harde klap als de caffeïne is uitgewerkt en ben je nog vermoeider dan voor die kop koffie. Als je toch graag wat warms wilt drinken, is thee een betere optie. Persoonlijk vind ik thee ook een stuk lekkerder dan koffie.

TREAT YO' SELF.

6) Treat yourself! Het is belangrijk om af en toe jezelf eens lekker te verwennen en te trakteren op iets wat je echt fijn vind. Dit kan van alles zijn, van een uitgebreide scrubbeurt tot je favoriete drankje bij Starbucks. Het is maar net wat jij fijn vind.

Dit waren mijn tips alweer! Ik hoop dat jullie er wat aan hebben en als je zelf ook een tip hebt vergeet hem dan niet in de comments te zetten!

Wat is jouw ultieme tip tegen een winterdip? Heb jij last van een winterdip?

You may also like

14 reacties

  1. Ik heb ook echt een zware winterdip gehad een paar weken terug. Hoewel ik me er eerst onbewust aan toegaf (waardoor het alleen maar erger wordt) ben ik daarna inderdaad veel de zon in gegaan, heb ik stukken gefietst én heb ik mezelf natuurlijk een beetje verwend met lekkere dingen. Het heeft gewerkt, dus erg goeie tips 😉 X

  2. Mijn humeur wordt heel erg beinvloed door het weer, dus in de winter ben ik vaker slechtgezin door de kou en de regen… Ik doe er niet speciaal iets tegen. Gewoon tegen mezelf zeggen: come on girl, niet zeuren! 🙂

  3. Hele fijne tips! Helaas heb ik zelf elk jaar weer last van een winterdepressie en ik merk ook dat het bij mij dit jaar iets eerder is begonnen dan andere jaren. Toch vind ik dit altijd wel de mooiste tijd van het jaar door vooral de gezelligheid die het met zich meebrengt. Ik probeer daarom zeker wel te genieten van alles en mijzelf met de kleinste dingen toch al wat vrolijker te maken. Wat voor mij ook heel goed werkt is dat ik gek ben op creatief bezig zijn en boeken lezen. Als ik dan iets nieuws koop voor één van mijn hobby’s krijg ik weer wat zin om ermee aan de slag te gaan en kom ik vooral de toch wat moeilijke avonden wat beter door.

  4. Pfoe ik ben op dit moment ook echt moe. Mijn moeder zei al: Misschien moet je gaan sporten. Maar ik kan mezelf daar niet zo goed voor motiveren jammer genoeg. x

  5. Goed artikel! Ik wou hier zelf ook over schrijven;) ik ben ook een stuk minder te genieten in de herfst/winter periode. Zo’n wake up light werkt voor mij wel, zo kom ik beter mijn bed uit en word ik relaxter wakker. Ik zou ook nog wel zo’n lamp voor overdag willen proberen, maar ze zijn zo duur! X

  6. Haha, die symptomen klinken gewoon als mijn dagelijkse dag 😛 of het nou winter is of niet, maar ik ga m’n best doen om je goede regels op te volgen. Vooral sporten.

  7. leuk artikel 🙂 ik heb niet echt last van een winterdip volgens mij
    wat ik wel altijd heel fijn vind met de kou is een zonnebankie pakken, even lekker opwarmen! alleen jammer dat je daarna dan weer de kou in moet :p

  8. Leuk artikel! Ook ik heb last van deze donkere dagen. Gelukkig is het ‘s avonds gezellig in huis waardoor ik deze periode toch nog goed doorkom 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *