Mijn tips om gezond de zomer door te komen

Gezond de zomer doorkomen klinkt als een moeilijke opgave. Je krijgt immers vakantie en dat zorgt ervoor dat je sneller je gezonde gewoontes even vervangt door minder gezonde gewoontes. Hoe zorg je dat je aan het eind van de zomer niet met een heleboel slechte gewoontes zit die je daarvoor niet had? Ik deel vandaag mijn tips!

Hoewel ik mij altijd erg kan verheugen op de zomer, verheug ik mij altijd minder op de verandering in lifestyle die dan dreigt op te treden. Zo ben ik geneigd gezond eten minder serieus te nemen en heb ik geen zin om te trainen als het mij te warm af is. Nu lijkt dit op zich nog niet eens zo heel kwalijk, maar toch heb ik na de vakantie vaak moeite met het weer aanwennen van gezonde gewoontes en het loslaten van de slechte gewoontes die ik tijdens de vakantie aanwen. Omdat ik vast niet de enige ben die dit zonde vind, heb ik een aantal tips opgesteld die ik deze zomer toe ga passen om te voorkomen dat ik in slechte gewoontes verval.

1) Stel een voor jou haalbaar pakket aan “regels” op.

Het klinkt niet leuk om je aan regels te houden tijdens je vakantie, maar zelf zie ik het niet echt als regels. Natuurlijk is het de bedoeling dat je je eraan gaat houden, maar je moet het vooral zien als een hulpmiddel. Zorg dat je een set hele duidelijke regels hebt, zodat je precies weet wat je mag van jezelf. Als je geen duidelijke regels hebt voor jezelf, is de verleiding om het toch nét wat minder goed de doen dan je eigenlijk zou willen veel groter. Zo is “minder alcohol drinken op festivals” nog echt niet duidelijk genoeg, omdat je niet specifiek zegt hoeveel je maximaal wil drinken. Dan is “maximaal drie glazen alcohol drinken per festivaldag” al een stuk duidelijker. Je weet zo precies waar je eigen grenzen liggen.

Mijn go-to healthy snacks
Ook gezonde snacks kunnen erg lekker zijn!

 

2) Wees streng voor jezelf, maar beloon jezelf ook.

Als je eenmaal een pakket met regels hebt bedacht, moet je je er ook echt aanhouden. Jezelf straffen als het niet lukt is natuurlijk niet echt aardig voor jezelf, maar je kunt jezelf wel belonen als je het wel goed doet. Doordat je de beloning wil, ben je des te gemotiveerder. Zo weet ik van mijzelf dat het heel goed werkt als ik mijzelf een Sephora bestelling geef als beloning, maar het zal per persoon verschillen wat voor jou werkt.

3) Inspireer je omgeving.

Misschien klinkt dit punt wat vreemd, maar ik geloof echt dat het werkt: inspireer je omgeving met jouw gezond lifestyle. Sommige mensen zullen er totaal niet gevoelig voor zijn, maar veel mensen willen best wel en weten gewoon niet waar te beginnen. Wat mij opvalt is dat het heel erg motiverend werkt als de mensen om je heen ook bezig zijn met een gezonde lifestyle. Andersom werkt het helaas ook, want als je iemand in je omgeving hebt die nooit sport en alleen maar fastfood eet, maar desondanks gezond en fit lijkt te zijn, ben je eerder geneigd om dat zelf ook sneller te doen. Daar moet je dus weer voor oppassen. Nu vind ik dat iedereen zijn eigen keus heeft en gezonder leven niet per se dé manier is om te leven. Mijn tips zijn ook puur voor als je het wél belangrijk vindt.

4) Ontzeg jezelf niets.

Behalve als je weet dat je er spijt van krijgt, bijvoorbeeld vanwege allergie. Verder denk ik niet dat het nodig is om jezelf wat te ontzeggen, want dat wekt alleen maar het verlangen op om bijvoorbeeld eens een dag niet te sporten of om eens een dag alles te eten waar je zin in hebt.

blogilates kalender
Mijn training bestaat uit Blogilates workouts. In het begin is het erg zwaar, maar ik vind het ontzettend leuk om te doen en vind het leuk om sterker te worden!

 

5) Geniet, maar houd regelmaat en mate.

Hoewel je jezelf niets hoeft te ontzeggen, is het wel belangrijk om een bepaalde matigheid te houden. Zo kan je wel elke zomerdag alcohol gaan drinken omdat het kan en je vakantie hebt, maar je maakt je lichaam er niet gelukkig mee. Daarnaast is het van belang dat je een bepaalde regelmaat blijft houden, zodat je straks na de vakantie niet in een diep gat valt. Sport je normaal vier keer in de week? Probeer dat dan vol te houden. En tja, alcohol en sporten gaan nu eenmaal slecht samen, dus kan je je beter beperken tot bijzondere dagen zodat je er des te meer van geniet. Probeer ook echt te genieten van alles dat je doet, zowel om gezond te blijven als de minder gezonde dingen.

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt! Als jezelf nog tips hebt toe te voegen, laat dit dan zeker weten in de comments! Ik weet dat het heel persoonlijk is hoe je hier overdenkt, maar  ik hoop dat deze tips nuttig zijn. Zelf vind ik het altijd erg vervelend als ik na de vakantie toch onbewust slechte gewoontes heb ontwikkelt, waardoor ik me vaker moe en minder sterk voel.

Hoe zorg jij dat je in de zomer niet in ongezonde gewoontes vervalt?

You may also like

24 reacties

  1. Handige tips! Ik zou graag opnieuw beginnen lopen, maar weet dat ik de vorige keer te enthousiast was, waardoor het op den duur niet meer luket. Die haalbare doelen zijn dus zeker een must!

  2. wat een handige tips,ik neig zelf juist in de winter veel meer naar ongezonde gewoontes dan in de zomer…maar even te reminder vind ik dit wel erg handig om te bewaren…thanx!

  3. Hee wat grappig meid, vandaag staat er bij mij een health artikel online! Ik ben er de laatste tijd ook flink mee bezig en ik hoepel sinds kort hihi! 🙂 Maar pfoeh wat is het moeilijk om volledig gezond te leven!

  4. Handige tips meis! Bij mij is het juist andersom, ik eet gezonder en beweeg weer meer in de zomer. In de koudere maanden nestel ik mezelf vaak op de bank met ongezonde snacks op de bank terwijl ik op warmere dagen weer meer behoefte heb aan fruit.

    1. Voor een deel herken ik het wel; ik heb in de zomer ook veel meer zin in fruit! Maar daar komen dan wel alle terrasjes, bqq’s en festivals bij die het weer minder gezond maken haha!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *