Slechte eetgewoonten aanpakken

Zoals jullie waarschijnlijk al wel weten, ben ik erg geïnteresseerd in gezond eten. Zeker omdat het er ook daadwerkelijk voor zorgt dat je je beter en gezonder voelt. Alleen is het niet eenvoudig om van de ene op de andere dag gezond te gaan eten en hoewel ik nog niet ben waar ik wil zijn, is er al wel dusdanig veel verbeterd dat ik graag mijn tips met jullie deel! 

Vorig jaar rond deze tijd aten mijn vriend en ik totaal niet gezond. Vooral mijn vriend was erg ongezond bezig. In het weekend hadden we geregeld een “frituurdag” waarop we zowel als avondeten als als snack gefrituurd eten aten. Daarnaast had (en heeft) mijn vriend doordeweeks ook trek ‘s avonds en hij zette de pan dan vaak ook aan. Zelf hoefde ik niet altijd, maar tja, de verleiding om een hapje mee te pakken is wel groot natuurlijk. Behalve het slechte frituren, aten we nog vrij veel pakjes en zakjes, dronken we energy (mijn vriend toch minstens een treetje in de week), cola light en daarnaast at mijn vriend geen ontbijt en at hij alleen maar wit brood.

Bron: zie link

Al die slechte eetgewoonten hebben wij inmiddels aangepakt:  frituur vinden we niet lekker meer, pakjes en zakjes vermijd ik, energy drinken we niet meer, cola light kan ik niet eens meer drinken (krijg er migraine van) en mijn vriend ontbijt inmiddels met kwark en hij eet bruin brood. Hoewel wij nog lang niet zo gezond eten als ik zou willen, ben ik op deze veranderingen al erg trots! Om jullie te helpen en om voor mijzelf op een rijtje te zetten hoe ik ons nog gezonder kan laten eten, volgen hier mijn tips:

1) Pak niet teveel slechte eetgewoonten tegelijk aan, maar kies de slechtste gewoonte uit en pak die als eerst aan.

Ik snap best dat de verleiding heel groot is om meteen alles te willen veranderen en voor sommige mensen werkt het, maar voor ons werkt het niet. Zeker als je net als mij rekening moet houden met een kieskeurige eter (mijn vriend) die bij het woord groente al bijna de Domino’s belt voor een pizza, zul je kleine stappen moeten nemen. Zo heb ik toen ik besloot niet meer te willen frituren dat als enige punt gedaan op dat moment. De rest volgde al snel daarna. Bijna een half jaar later vroeg mijn vriend of we toch alsjeblieft nog een keer konden frituren en toen heb ik wel toegestemd, maar het mooie is dat we het nu niet eens meer lekker vinden en dus ook niet meer zullen doen!

Je kunt er voor kiezen om bijvoorbeeld eerst één maaltijd per dag gezond te doen, maar je kunt ook zoals wij hebben gedaan eerst hetgeen dat het slechtst is voor je gezondheid aanpakken.

Zelf ijsthee maken resultaat
Maak ook eens zelf ijsthee, in plaats van dat je een ongezond kant-en-klaar pak koopt. Het “recept” staat op mijn blog!
2) Zorg voor vervanging.

Vooral als je elke dag gewend bent om voor ongezonde snacks en/of tussendoortjes te gaan, zul je op het moment dat je geen vervanging hebt sneller weer voor het ongezonde kiezen; je bent immers gewend om wat te eten op zo’n moment en hebt dus ook zin in eten. Dit kan in grote stappen gedaan worden, maar ook in kleine. Eet je elke dag veel chocolade? Vervang de ongezonde chocolade dan voor 70% of puurdere chocolade, je zult zien dat je dan ook een stuk sneller vol zit.

3) Haal het slechte voedsel niet meer in huis.

Ik denk dat iedereen wel begrijpt dat als je toch al een zak chips in huis hebt, het  makkelijk is om deze ook leeg te eten. Haal dit soort ongezonde producten dus niet in huis. In plaats van ongezonde snacks kun je kiezen voor bijvoorbeeld snackgroentes als komkommer of tomaat, fruit, of ongezouten, ongebrande noten. Misschien dat groente erg saai klinkt als snack, maar je kunt er een heerlijke (gezonde) dip bij maken en dat maakt het zelfs leuk om op tafel te zetten als er bezoek is.

Courgette-pesto koekjes
Deze courgette-pesto koekjes zijn een stuk gezonder dan gewone koekjes. Het recept vind je ook op mijn blog, onder recepten.
4) Houd vol.

Deze tip is vrij vanzelfsprekend, maar zeker als je het met wat grotere stappen aanpakt, kan de verleiding om terug te vallen groot zijn. Mijn ervaring is dat dit niet zo lang hoeft te duren. Doordat ik probeer om niet ongezond te eten, vind ik als ik dan een keer iets slechts eet het meestal niet eens meer lekker. Ook merk ik dat hoewel er meer calorieën in het meeste ongezonde eten zitten en dat gezond voedsel vaak vrij weinig calorieën bevat, dat ik van bijvoorbeeld een zak chips niet vol zit, maar laat mij één avocado eten en ik zit hartstikke vol.

Ik hoop dat jullie wat aan deze tips hebben! Ik heb toevallig dit weekend nog een gezond recept uitgeprobeerd (alleen heel handig er geen foto’s van gemaakt), dus die kan je denk ik volgende week verwachten!

Wat zijn jouw tips om slechte eetgewoonten aan te pakken? En eet jij ook gezonder dan je eerder deed?

You may also like

35 reacties

  1. Fijn artikel met handige tips! Ik probeer nu ook gezonder te gaan eten en ik doe het inderdaad ook stap voor stap. Cold turkey is niets voor mij.. Dan heb ik zo weer een terugval. Ik ben begonnen met geen frisdrank meer te drinken 🙂 De volgende stap zijn de 5 uur snacks, maar eerst dit maar is goed onder de knie krijgen 🙂

  2. Ik ben zelf ook al een tijdje bezig met gezond eten. Alleen vanwege stage eet ik best ongezond. Ik probeer elke middag een komkommer mee te nemen en gewoon een bruine boterham te eten. Ik koop ook niet elke middag meer iets.

  3. Wat goed dat jullie je levensstijl wat betreft eten zo hebben omgegooid. Heel herkenbaar wat betreft je vriend. Mijn vriend dronk ook veel cola, eet alleen brood met veel zoet beleg en ga zo maar door. Maar ook hij is de goede weg opgegaan, laatst at hij zomaar yoghurt met superfoods! En hij drinks ook bijna alleen nog maar water. De verbeteringen werken echt stimulerend!

    1. Wat leuk en herkenbaar! En wat goed dat je vriend zo goed bezig is, daar word je ook echt blij van, tenminste dat heb ik heel erg als ik zo kijk hoe veel gezonder mijn vriend als is gaan eten 🙂

  4. Ik eet sowieso wel gezond. Veel groentes enz als avondeten en ook lunch. Maar soms heb ik ook echt periodes dat ik veel meer koekjes enz snoep. Daar wil ik echt mee ophouden! Ik merk dat ik dat soort dingen al snel eet als ik het heb gekocht terwijl ik er eigenlijk helemaal niet zoveel zin in heb. Ik wil dat nu vermijden door zelf gezondere koekjes/energy bars te maken!
    Wat goed dat jullie nu al zo goed bezig zijn zeg!

    X

    1. Dat klinkt alsof je heel goed bezig bent! Ik herken het wel dat ik als er ongezond eten in huis is, dat ik het dan ook wil opeten, terwijl ik er niet eens zoveel zin in heb; ik denk de hele tijd dat het dan anders over de datum gaat en ik het weg kan gooien haha!

  5. Wat een handige tips! Zo te horen is er heel veel veranderd bij jullie! Ik woon nog thuis, dus ik heb niet zo veel invloed op wat er in huis gehaald wordt.. later denk ik dat ik echt een health freak word, haha!

  6. Wat een fijne en goede tips! En wat herkenbaar! Hier was het precies zo en mijn vriend lijkt volgens mij daarin heel veel op jou vriend! Echt hij deed exact hetzelfde of misschien is het man eigen?? Hier heb ik de “regel” ingelast doordeweeks gezond en groente eten en in het weekend uitzonderingen, dus pasta’s of pizza of friet ofzo, maar dat zijn maar twee dagen waarop het kan. Friet eten we maar 1 keer in de maand daardoor. Ook heb ik geen cola meer in huis, alleen water en sapjes met water worden hier gedronken. En verder inderdaad ook bruin brood en ik probeer mijn vriend aan de Brinta te krijgen haha. Hij wil niet, maar laatst had hij een hapje geproefd en zei hij: dit smaakt eigenlijk nergens na. Toen moest ik wel lachen, dus hopelijk gaat hij ook ontbijten, want dat doet hij vaak nog niet, maar het is zo belangrijk! Leuk om te lezen dat het dus bij andere mensen ook zo speelt hihi.

  7. Wat een goede tips! Een gezond eetpatroon is best belangrijk. Natuurlijk mag je wel eens wat vets pakken want dat heeft je lichaam ook nodig. Maar niet teveel! Doorzetten vind ik een van de belangrijkste tips. Dat is erg belangrijk als je er aan begint.

  8. Ik heb een serieuze chocoladeverslaving, en als ik niet oppas dan eet ik een hele doos chocolade in 1 keer leeg. Ook al weet ik dat dat niet gezond is. Meestal lukt het me wel mezelf het idee uit het hoofd te praten en mijn verstand te volgen, maar af en toe breek ik toch. En dan voel ik me achteraf natuurlijk schuldig. De beste oplossing is inderdaad geen chocolade meer in huis halen.

  9. Goed artikel, maar ik vind het af en toe jammer dat mensen zo obsessed bezig zijn met gezond eten. Je kan best een keertje naar de mac als je er zin in heb. Vroeger maakte mensen zich lang niet zo druk erover en ging het ook allemaal prima. Het is echt een hele hype geworden

    1. Ik snap je punt wel. Ik denk dat het wel goed is om bezig te zijn met gezond eten, maar het moet geen obsessie worden. Ik denk dat je als je ongeveer 80% gezond en 20% iets minder gezond eet, je alsnog goed bezig bent; een keertje zondigen moet kunnen! 🙂

  10. Wow jullie eetgewoonten zijn al behoorlijk veranderd als ik het zo lees. Ik pas ook bijna al je tips te in mijn eetgewoonte 🙂 Goed artikel meid. liefs x

  11. Ik heb hier echt onwijs veel moeite mee.. maar je geeft wel wat handige tips en die ga ik proberen toe te passen 😀 ik laat je weten hoe het weer gaat!

  12. Oh, dit is heel herkenbaar, meestal probeer ik te vermeiden dat we ongezonde dingen in onze kasten liggen hebben! Al is het soms moeilijk om de snoepjes,koekjes afdeling in de winkel voorbij te lopen! Maar een voordeel is, als het zomer is heb ik helemaal niet zoveel zin meer in snoep en koekjes, geef me dan maar liever wat fruit en lekker fris water!

  13. Wat een goede tips 🙂 I know that feeling…. Het is soms even hard. Nu weet ik soms niet meer of ik ‘foute’ dingen wel of niet mag eten. Soms ben ik een beetje bang dat ik doorsla. Kan me nu soms al schuldig voelen als ik voor m’n gevoel teveel foute dingen heb gehad. Denk dat t gewoon angst is, dat ik terug ga in m’n oude routine, zakken snoep eten! :-/ maar t komt allemaal goed! Oja, nog een tip als jullie toch zin hebben in frituur… Neem ovenfriet, is veeeeeeeel minder vet en snacks zonder paneermeel kan je makkelijk opwarmen in de oven. Zo kan je toch nog af en toe een lekkere snack nuttigen 🙂 en verder ga lekker door! Feel so good… 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *