Iedereen heeft wel ooit last van uitstelgedrag. De een wat vaker dan de ander. Maar hoe kun je het uitstelgedrag beïnvloeden, want hoe fijn het ooit wel is om jezelf een dagje vrij gunnen, het werk moet wel gedaan worden. In dit artikel kun je 10 tips lezen om jouw uitstelgedrag minder te laten worden.
Tip 1: Gun jezelf luiheid
Heb je enig idee waar de luiheid vandaan komt? Te weinig energie, niet geïnspireerd of gewoon omdat je toe bent aan wat rust? Het kan zijn dat je morgen productiever bent dus gun jezelf op tijd wat rust.
Tip 2: Kleine taakjes
Op het moment dat je geen zin hebt om ergens aan te werken of (moeilijke) beslissingen moet nemen, kun je altijd iets eenvoudigs gaan doen. Ga wat opruimen of werk wat e-mails af.
Tip 3: Zet alles klaar
Je wilt werk gaan verrichten maar je hebt er absoluut geen zin in? Begin dan met alles klaar te zetten, hierdoor heb je al wat werk gedaan en hoef je alleen nog maar te beginnen wanneer je weer energie hebt.
Tip 4: Verduidelijking
Het kan zijn dat je werk uitstelt omdat je niet helemaal weet wat je moet doen, je bent een beetje verward. Ga voor jezelf na wat er allemaal moet gebeuren en verduidelijk dat. Op deze manier kun je beter op je werk focussen.
Tip 5: Laat je niet afleiden
Als je eenmaal in een luie bui zit kun je nogal snel afgeleid zijn. Schakel dus potentiële stoorzenders uit. Geen notificaties meer van je telefoon en gun jezelf een omgeving waar je niet vaak gestoord zult worden.
Tip 6: Schrijf van je af
Als je jezelf maar niet aan de slag kunt krijgen. Probeer eens je gevoelens en gedachten van je af te schrijven om erachter te komen wat je dwars zit.
Tip 7: Deadline
Geef jezelf een deadline waardoor je wel aan de slag moet. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je een bepaalde taak aan het einde van de dag af moet hebben.
Tip 8: Nuttige dingen doen tijdens het uitstellen
Als je er toch voor kiest om werken uit te stellen, ga wat nuttigs doen. In plaats van te gaan Netflixen ga bij jezelf na wat kan ik nog meer gaan doen? Wat wel nuttig is.
Tip 9: Doe datgene waar je het meest tegenop kijkt
Vind je het last om prioriteiten te stellen? Ga dan bij jezelf na wat je op dit moment het allerliefste afgerond zou hebben. Waarschijnlijk is dit het vervelendste werk. Begin daar aan!
Tip 10: Geef jezelf een tijdslimiet
Spreek met jezelf af dat je een minimale aantal minuten aan een taak gaat besteden. Daarna mag je stoppen maar je moet wel deze minuten volmaken. Vaak zul je na deze aantal minuten doorgaan, want een start maken met iets is vaak het moeilijkst. Maar maak je de keus om toch te stoppen? Geen probleem, je bent weer een klein stapje dichterbij de afronding.